Панорамен изглед на Кърджали


Начало Новини

Инициативен комитет поде подписката за запазване на летището на Кърджали

 29 Март 2019

Подписка за запазване на летището в Кърджали и неговото разширение и развитие като инфраструктурен проект под мотото „Криле над Кърджали” тръгна днес в Община Кърджали. Пръв подписа си под нея сложи кметът на Кърджали инж. Хасан Азис, който е инициатор на подписката. Това стана след среща с Управителния съвет на Спортния авио-мото клуб Кърджали и Ротари клуб Кърджали. Към срещата се присъединиха представители на бизнеса и общественици, обединени от идеята летището на Кърджали да бъде запазено като важен фактор за развитието на региона. Учреди се инициативен комитет, който застана зад инициативата на кмета. А тя бе продиктувана от риска  то да бъде унищожено, тъй като в тази зона ще бъде разположена и индустриалната зона на Кърджали, инициирана от областния управител, а сега изпълнявана от национална компания „Индустриални зони”.

По време на днешната среща бе обсъдено и се взе решение подписката да бъда адресирана и изпратена до председателя на народното събрание, министър-председателя, министрите на транспорта, икономиката, на туризма, до парламентарните групи в Народното събрание, Националната компания „Индустриални зони”, областния управител на Кърджали, Асоциацията на свръх леката авиация. Идеята е да се потърси обществено и институционално взаимодействие и подкрепа за спасяване на летището като стратегически инфраструктурен обект от регионално значение.

В подкрепа на тази идея, освен подписката, по предложение на кмета инж. Хасан Азис, на 20 април ще бъде осъществена за пореден път идеята на Ротари клуб и авио-мото клуба „Криле над Кърджали”. Кметът заяви, че община Кърджали има готовност да финансира летателни дни и това да бъде безплатно за деца, възрастни. „Нека тази инициатива да бъде част от кампанията за събирането на подписката и търсенето на обществена и институционална подкрепа за запазването на летището”, призова инж. Азис.

По време на срещата градоначалникът изтъкна, че единственият мотив за това върху летището да се изгради индустриална зона, е да се изгради индустриална зона. „При положение, че община Кърджали има проект за индустриална зона от 2005 година за 250 декара, какво налага държавата да има друга индустриална зона? За мен този мотив няма логика”, коментира инж. Азис.   

Президентът на Спортния Авио-мото клуб Сабахаттин Гьокче и неговият заместник Сейхан Мехмед изтъкнаха, че в региона вече има доста летателни машини, пилоти, парашутисти, делтапланеристи. Интересът е голям и затова според тях не е простимо при такъв потенциал да се унищожава летището, създадено преди 50 години, което ще върне Кърджали 100 години назад. „Индустриални зони може да има много, но ако унищожим летището, то няма вече да се възстанови”, убеден е Сейхан Мехмед.

Според президентът на Ротари клуб Кърджали Валентин Гогев летището на всяка цена трябва да се запази, защото по думите му такава инфраструктура в Източните Родопи няма, а тя ще помогне за развитието на туризма, на икономиката, транспорта, културните връзки. „В Одрин, Кавала, Александруполис и на други места има летища и хората ги използват за развитие на туризма. Затова въпросът за запазването на летището трябва да се повдигне на правителствено равнище. Добре е то да се прехвърли на община Кърджали, която да го използва и развива за доброто на региона”, коментира Гогев.   

Ветеранът делтапланерист Руси Петков и летецът Марин Попанастасов – и двамата членове на УС на Спортния Авио-мото клуб Кърджали, също изтъкнаха мотиви за запазване на летището като инфраструктура за развитието на региона. „то не трябва да се закрива, напротив – трябва да се разшири, за да могат тук да кацат и по големи самолети. Ликвидирането на летището ще ликвидира и спорта делта-планеризъм като спорт. Може да се извършва и стопанска дейност с делта планери”, коментира Руси Петков. 

А според изпълнителния директор на фирмата за токозахранващи устройства IPS Вели Шакир летището може да се използва като база за спешни карго полети. „Когато имаме спешни доставки, няма да търсим от тук други летища, ще си осигурим транспорта, имаме митница. Бизнесът може да се възползва от тези неща. Разширяването на пистата на летището до 700 метра /сега е 400 – б. а./ ще е от голяма полза на бизнеса”, каза Шакир.  

Да не се работи на парче и да се определят приоритетите пред стратегическото развитие на региона, апелира Дора Христова, която също присъства на срещата с кмета в качеството си на стара кърджалийка. Според нея летището и земята под и около него трябва да се върне на община Кърджали за стопанисване. „Да не стане така ние да развалим летището, след което няма да бъдем избрани в големия план за индустриални зони, и накрая няма да имаме нито летище, нито индустриална зона”, коментира Дора Христова. По думите й по-добре да се даде приоритет на развитието на туризма, а за това е необходимо да се запази летището, защото на него и около него могат да се развият още много други дейности.  

 

 

 

Още снимки




 Прочитания: 203 пъти


2018-2019 © Община Кърджали, Всички права запазени. Webdesign Екскурзовод в Прага Хотел Главатарски хан Детска градина Вяра надежда и любов Кърджали Детска градина Райна Княгиня Кърджали