100 процента ръст на сигналите за он лайн престъпления срещу деца през 2023 година спрямо предходната, отчитат от Националния център за безопасен интернет
Как да предпазим децата от киберпрестъпници в интернет пространството и как да ги научим да ползват интернет безопасно е тема на двудневен семинар, организиран от ОСНВ Кърджали и Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. Проявата е по повод Международния ден за безопасен интернет.
Лектор на форума е Антоанета Василева, координатор на Националния център за безопасен интернет – единствената организация в България която пази децата в онлайн пространството, защитава ги по няколко начина. „Един от начините е да развиваме техните умения, да разпознават он лайн рисковете и да им даваме инструменти как да се справят със кризисни ситуации. Почти всекидневно те се сблъскват с рискове в мрежата, не знаят как да реагират, не знаят към кого да се обърнат. Ние трябва да ги научим на всичко това, но преди това трябва да научим учителите и родителите, и това е целта на днешното обучение”, коментира Антоанета Василева.
Днес в обучението участват 25 учители от учебни заведения в Кърджали, а за утре е предвидена родителска среща в СУ „П.Р. Славейков” по темата, както и открити уроци в няколко училища. Това каза при откриването на форума председателят на ОСНВ Сезгин Бекир.
Според Антоанета Василева от Националния център за безопасен интернет, отчита се 100 процентов ръст на сигналите за кибер престъпления спрямо малолетни и непълнолетни. Ако през 2022 година те са били 23 хиляди, то през миналата са нараснали на 46 300. 95 процента от всички сигнали касаят сексуална експлоатация, твърди Антоанета Василева.
По думите й обучението не е под формата на лекции, а е интерактивно обучение. „Ще преминем през няколко интерактивни инструмента за работа с деца, като в самите учители ще влязат в ролята на ученици. За нас е важно те да усетят те да усетят как работи инструмента с децата, да усетят емоцията, да усетят как се учи през игра, учене през преживяване се нарича метода. Защото е важно да се задават правилните въпроси и децата сами да достигнат до отговорите”, обясни Антоанета Василева. Тя подчерта, че методиката по, която се работи изцяло е синхронизирана с учебните планове на МОН.